Dé specialist in taakdelegatie en verzuimbegeleiding. Bel 085 040 2180 of mail

/ Nieuws

Blijf op de hoogte van ons nieuws.

gezond werken coronacrisis

/Kennisartikel  |  12/05/2020

Tips voor werkgevers én werknemers

Gezond aan het werk tijdens de coronacrisis

Dokter Jones richt zich met een breed team aan specialisten op het terugdringen van verzuim. Preventie maakt daar een belangrijk deel van uit. De coronacrisis stelt werkgevers én werknemers voor grote uitdagingen. Hoe blijf je gezond aan het werk? Inge Koevoets (Registerpsycholoog NIP/Arbeid & Organisatie) deelt haar ervaring.

 

Het werkende leven is enorm veranderd tijdens de coronacrisis, in alle branches. Wat doet zo’n situatie met mensen?

“Het leven is niet meer hetzelfde. Er wordt aangepast gewerkt op de werkplek, waar mogelijk thuisgewerkt, leidinggeven moet vaak op afstand, er kunnen vervoersproblemen ontstaan. De omschakeling is enorm.

Daarnaast worstelen mensen vaak met hun privésituatie. Alleenstaanden zijn wellicht eenzamer. Ouders kunnen het zwaar hebben met het thuisonderwijs. Mensen kunnen klein behuisd of beperkte middelen hebben, waardoor het niet mogelijk is een goede werkplek te creëren. Er kunnen zorgen over de gezondheid leven of over de economische gevolgen die de coronacrisis heeft. Dat alles legt een grote druk op mensen.”

 

Hoe gaan mensen om met deze nieuwe manier van werken?

“Dat is heel wisselend. De meeste mensen werken thuis. Dat past beter bij het ene karakter dan bij het andere.

Wanneer mensen thuis een goede, rustige werkplek hebben, zijn er zeker positieve effecten te noemen:
– Mensen krijgen minder prikkels binnen.
– Minder afleiding leidt tot efficiënter en effectiever werken.
– Er is meer tijd voor reflectie.
– Er ontstaat ruimte voor zelfsturing en eigen creativiteit in het zoeken naar oplossingen.
– Een andere werkwijze stimuleert innovatief werken. Er is meer mogelijk dan men gewend was, communicatiemogelijkheden als videocalls worden normaal.

Toch zijn er ook veel negatieve effecten:
– Er ontstaat een gebrek aan structuur. Je hoeft niet op een bepaalde tijd weg, slaat pauzes misschien over, stopt niet op tijd, of doet misschien juist te weinig.
– Je hebt zelf niet gekozen voor thuiswerken.
– Er zijn minder mogelijkheden om te ontspannen. Vriendenbezoek, restaurants, sporten: alles is anders dan voor de crisis.
– Het contact met collega’s en klanten is niet meer fysiek, waardoor je signalen mist. Oogcontact is bijvoorbeeld heel belangrijk in communicatie. Doordat je dit mist in overleg op afstand, moet je harder werken om goed te communiceren. En dat is vermoeiend.
– Er is geen koffiepraat, waardoor je steun, afwisseling en afleiding mist.

Voor medewerkers die op locatie werken, spelen er heel andere vragen. Het vervoer kan een probleem zijn, het contact met andere mensen, de angst voor besmetting. Het is van belang voor alle partijen om helder te krijgen waar de schrikreactie ligt en waar je kansen ziet. Samen kun je vervolgens werken aan de best mogelijke werksituatie.”

 

Wat kunnen leidinggevenden en medewerkers doen om het thuiswerken zo optimaal mogelijk te maken?

“Structuur en een gevoel van saamhorigheid zijn ontzettend belangrijk. Ga ook bewust op zoek naar manieren om mensen te versterken.

Praktische tips voor leidinggevenden

– Houd contact met elkaar. Even via de groepschat een teamvergadering, of plan koffiechats in voor de collega’s die daar behoefte aan hebben.
– Vraag mensen: waar loop je tegenaan, wat heb je nodig? Alleen dan kun je mensen in hun kracht zetten.

Praktische tips voor werknemers

– Zorg voor structuur, routine, een dagritme. Plan pauzes in en stop op tijd.
– Concentreer je gedurende je werkdag.
– Zoek een maatje bij wie je terecht kunt.
– Zorg voor ontspanning en beweging. Ga eens een stuk wandelen. Mindfullnessoefeningen zijn ook een mooie manier om weer tot rust te komen.”

 

Hoe gaan we verder met werken na de coronacrisis?

“Het is belangrijk dat iedereen zich realiseert dat dit niet over een paar weken voorbij is. Het is een nieuwe werkelijkheid. Met beperkingen, maar ook met nieuwe mogelijkheden. Door samen te werken met elkaar, kom je uiteindelijk verder. Identificeer met elkaar de stress én de energie, zo kun je samen doorgroeien naar de volgende stap.”

 

Hoe kunnen we voorkomen dat mensen psychische klachten oplopen door de coronacrisis?

“Luister als leidinggevende naar de mensen. Niet alleen in het begin. Toon begrip voor de vragen en onzekerheid die een abnormale situatie als deze met zich meebrengt. Vraag mensen wat ze nodig hebben van jou en elkaar als team om vooruit te komen.

En wees er alert op dat mensen in crisis veelal eerst handelen. Ze gaan aan het werk, zetten de schouders eronder, de saamhorigheid is groot. Later komt pas de verwerking. En dát is het moment waarop klachten zichtbaar worden.

Als leidinggevende heb je daarom een belangrijke signaalfunctie. Wanneer je ziet dat iemand last krijgt van herbeleving, vermijdingsgedrag of andere opvallende problemen: benoem dat naar je werknemer, win advies in of bied de medewerker aan in gesprek te gaan met een expert. Zodat iedere medewerker zich gesteund én versterkt voelt en vanuit mogelijkheden vitaal aan het werk kan blijven.”

 

Inge Koevoets is Registerpsycholoog NIP / Arbeid & Organisatie en eigenaar van IKO Advies. Met haar jarenlange ervaring op het gebied van vitaliteit, coaching en assessment ondersteunt zij een breed scala aan bedrijven.

Dokter Jones staat voor een snelle en goede begeleiding bij verzuim. Met aandacht voor de medewerker én het bedrijf. Samen met specialisten als Inge Koevoets zet Dokter Jones zich in voor efficiënte zorg met aandacht. Meer weten? Neem contact op!

Samen bereiken we meer.

Dokter Jones is specialist in taakdelegatie en verzuimbegeleiding. Onze bedrijfsartsen werken nooit alleen, maar samen met betrokken specialisten taakdelegatie en casemanagers verzuimbegeleiding. Zo bieden wij met ons team efficiënte zorg met aandacht. Voor het bedrijf, voor de medewerker én voor het re-integratietraject.

Weten hoe?