7 Tips voor de werkgever
Contact onderhouden met een zieke werknemer
Contact tussen de werkgever en een zieke werknemer is zo belangrijk voor de onderlinge verstandhouding – en bovendien een essentieel onderdeel van een goed re-integratieproces. Toch gaat het vaak mis.
Het gebeurt zo vaak in onze praktijk: de medewerker mag gaan re-integreren, maar de leidinggevende en de medewerker zijn tijdens de ziekte uit elkaar gegroeid. De medewerker weet niet meer wat er leeft in de organisatie, welke veranderingen zijn uitgevoerd en voelt zich in de steek gelaten door de leidinggevende en het team. De stap terug naar de werkvloer is dan enorm. En had voorkomen kunnen worden.
Wat levert een goed contact op?
De meeste medewerkers willen zich gezien voelen door hun leidinggevende en hun collega’s. Juist bij ziekte doet oprechte aandacht van collega’s mensen goed.
Veel mensen willen zich daarnaast graag betrokken blijven voelen bij het werk. Door de zieke medewerker actief aangesloten te houden op de organisatie, weet de medewerker wat er speelt op de werkvloer. Bij een regelmatig contact is het ook makkelijker om te peilen of er wellicht kleine taken zijn die de werknemer al op zich kan nemen.
Een goed contact maakt re-integratie veel makkelijker en vergroot de betrokkenheid ook tijdens het verzuim.
Rechten en plichten voor beide kanten
Er zijn ook medewerkers die helemaal niet op contact met hun werk zitten te wachten. Ze zijn echter, ook bij ziekte, nog steeds in dienst van het bedrijf. Dat schept ook aan de werknemerskant de verplichting om contact te houden.
Werkgevers zijn zich er vaak wel van bewust dat het belangrijk is de zieke medewerker te steunen. In het begin. Er wordt een kaart gestuurd van de afdeling, een bos bloemen, er wordt nog eens gebeld. Vaak wordt het daarna stil. Dat kan zijn omdat de werknemer een beetje vergeten wordt, of omdat je als werkgever denkt dat de werknemer zo ziek is dat je hem beter met rust kunt laten. Die stilte werkt averechts.
Leidinggevende ben je in goede en slechte tijden. Zo simpel is het. Een zieke werknemer maakt nog altijd deel uit van het team. Het is ook aan jou als leidinggevende om de werknemer gemotiveerd en betrokken te houden. Dat verdient de werknemer en vergemakkelijkt de terugkeer naar de werkvloer.
Tips voor de leidinggevende bij ziekte van de werknemer
Als leidinggevende kun je absoluut bijdragen aan een goed contact met de werknemer:
* Blijf regelmatig contact houden.
* Leg de verantwoordelijkheid voor dat contact niet alleen bij jezelf, maar ook bij de werknemer. “Ik heb deze week gebeld, bel jij volgende week?”
* Spoor collega’s aan contact te houden. Zet de zieke werknemer desnoods op de agenda tijdens het teamoverleg en bespreek wie een kaartje stuurt of even opbelt.
* Houd de zieke werknemer op de hoogte van veranderingen binnen de organisatie en binnen het team.
* Vraag regelmatig of de zieke medewerker mogelijkheden ziet om deel te nemen aan het werk. Dat kunnen tijdelijk andere werkzaamheden zijn, het hoeft ook niet op de werkvloer plaats te vinden. Iedere taak waardoor de medewerker zich weer betrokken voelt bij het bedrijf, draagt bij.
* Nodig de zieke werknemer uit voor informele bijeenkomsten en (waar passend) voor vergaderingen.
* Stuur af en toe een bloemetje.
Dokter Jones over contact tijdens ziekteverzuim
Weinig of geen contact tussen de werkgever en de zieke werknemer komt helaas vaak voor. Het is geen kwade opzet, vaak ontstaat het uit onwetendheid. De gevolgen zijn echter groot. In onze verzuimbegeleiding zien we regelmatig dat medewerkers zo teleurgesteld zijn in hun werkgever dat ze moeite hebben om terug te keren. Het re-integratietraject kent dan ineens een nieuwe eerste stap: het herstellen van het vertrouwen tussen werkgever en werknemer.
Andersom kan het ook zo zijn dat werknemers geen behoefte aan contact hebben. In zulke gevallen wordt vaak aan de bedrijfsarts gevraagd of contact medisch gezien mogelijk is. In extreme situaties, denk aan opname in een psychiatrisch ziekenhuis, wordt contact afgeraden. In alle andere situaties adviseren onze bedrijfsartsen altijd, als werken nog niet mogelijk is: houd belangstellend contact.
Een goed contact tijdens verzuim is in onze ervaring van groot belang. Voor de werknemer, maar zeker ook voor de werkgever.
Dokter Jones staat voor een snelle en goede begeleiding bij verzuim. Met aandacht voor de medewerker én het bedrijf. Meer weten over onze efficiënte zorg met aandacht? Neem contact op!