Een toegankelijker verzuimtraject is een succesvoller verzuimtraject
Houd rekening met laaggeletterdheid!
In Nederland zijn er 3 miljoen mensen ouder dan 16 jaar die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen. En maar liefst 35% van de bevolking heeft moeite met het beoordelen van gezondheidsinformatie. Dit betekent dat werkgevers, arbodiensten én de medische staf serieus moeten letten op begrijpelijke communicatie. Want hoe zonde is het als onduidelijke brieven, mails of rapportages het verzuimtraject bemoeilijken?
Wat verstaan we onder laaggeletterd?
Laaggeletterdheid is wat anders dan analfabetisme. Een laaggeletterde volwassene kan wel lezen, schrijven en/of rekenen, maar niet op het niveau dat de maatschappij verwacht. Daardoor belemmert het mensen op allerlei vlakken.
Hoewel laaggeletterdheid heel vaak voorkomt, rust er vaak schaamte op het onderwerp. Dat zorgt ervoor dat mensen ingewikkelde situaties liefst vermijden en daar ook heel handig in worden. In deze video vertellen (ex-)laaggeletterden enkele van hun smoezen:
De gevolgen voor het verzuimtraject
De gevolgen van laaggeletterdheid zijn groot, in het dagelijks leven maar ook in het verzuimtraject. Want stel je maar voor wat de gevolgen zijn wanneer je:
- brieven, mails en folders van de werkgever, arts of arbodienst niet goed kunt lezen.
- een advies of een rapportage niet begrijpt.
- niet kunt lezen hoe je de medicatie moet innemen en dat niet op een andere manier uitgelegd hebt gekregen.
- niet op de juiste locatie voor spreekuren of consulten kunt komen omdat je de bewegwijzering of routebeschrijving niet begrijpt.
Wat je als werkgever en dienstverlener kunt doen
Als werkgever, arbodienst of medische staf kun je absoluut veel bijdragen om het verzuimtraject eenvoudiger en dus succesvoller te maken. Enkele tips!
1. Let op de signalen!
Herkenbare signalen van laaggeletterdheid zijn:
- iets niet willen opschrijven of invullen in bijzijn van een ander (bril vergeten, geen pen, doe ik wel thuis)
- niet meelezen bij het uitleggen van een folder of website
- altijd bellen in plaats van mailen of online invullen van een formulier
- de routebeschrijving niet begrijpen en de (juiste) locatie van afspraken niet kunnen vinden
2. Spreek begrijpelijke taal
In consulten en overleggen is het belangrijk om begrijpelijkheid voorop te stellen. Dus:
- gebruik woorden op B1-niveau
- vermijd vakjargon en beeldspraak
- wees concreet
- en vooral: neem de tijd
3. Vertaal complexe boodschappen
Officiële rapporten, brieven en verslagen kunnen ontzettend complex en daarmee onbegrijpelijk zijn. Er zijn daarom apps ontwikkeld, die zowel de medewerker zelf als leidinggevenden, artsen en de arbodienst kunnen inzetten om begrijpelijker met elkaar te communiceren.
Enkele suggesties:
Lees Simpel
Een fantastische tool om een brief of rapport te vertalen is de app Lees Simpel. Je kunt een foto maken van het document en de app vertaalt de inhoud tot een duidelijke en versimpelde boodschap.
Ditto
Ditto is een medische vertaalapp. Het is een gratis tool om medische informatie te vertalen naar begrijpelijke taal, waardoor patiënten hun gezondheid beter kunnen begrijpen en regie kunnen houden. De app kan gesprekken met artsen opnemen, medische brieven scannen en duidelijke samenvattingen maken.
4. Vraag terug
De terugvraagmethode is een heel belangrijke check of je boodschap goed is overgekomen. Vraag de persoon tegenover je wat hem is bijgebleven van het gesprek. Weet hij wat de volgende stap is en wat ieder te doen staat?
Wil je meer weten over laaggeletterdheid?
Kijk op de website van Stichting Lezen en Schrijven.