
Een interview met Jos Blaauwhof en Brenda Ackermans
5 jaar Dokter Jones
Vijf jaar Dokter Jones! Oprichters Jos Blaauwhof en Brenda Ackermans blikken terug op de afgelopen jaren en vertellen over groei, uitdagingen en hun visie op de toekomst. Hoe zorg je voor kwaliteit in een snelgroeiend bedrijf? En welke rol speelt taakdelegatie daarin? We spraken Jos en Brenda al eerder toen Dokter Jones drie jaar bestond. Wat is er sindsdien veranderd?
Vijf jaar Dokter Jones! Voelt het ook als vijf jaar?
Brenda: “Het voelt eigenlijk nog steeds alsof we pas net begonnen zijn. Toch is er in vijf jaar veel veranderd. Jos en ik begonnen met een idee en nu zijn we een bedrijf met vier vestigingen en ongeveer 35 werknemers.”
Kwaliteit en aandacht zijn de kernwaarden van Dokter Jones. Hoe hebben jullie deze in de groei van het bedrijf weten te waarborgen?
Brenda: “We proberen die kernwaarden altijd door te vertalen naar de praktische, dagelijkse dingen: korte lijnen, goede bereikbaarheid, oplossingsgericht zijn. Dat zijn zaken waarmee je kwaliteit behoudt in alle lagen van het bedrijf.”
Jos: “We behouden die kernwaarden ook door goed personeel aan te nemen. Los van het feit dat je een bepaald werkniveau moet hebben, gaat het ook om een gevoel. Zeker voor een bedrijf in het verzuim is het belangrijk dat werknemers goede sociale vaardigheden hebben. We werken echt met een fijn team.”
Is dat dan meteen de grootste mijlpaal tot nu toe?
Brenda: “Dat gevoel heb ik heel sterk. We organiseren bijvoorbeeld ieder jaar een kerstdiner. Iedereen is dan lekker aan het eten en de sfeer is goed. Op zo’n moment kijk ik om me heen en denk ik: ‘We hebben echt wat bereikt.’ Het gaat niet alleen om dat grote bedrijf, maar ook om of we het fijn hebben met elkaar. Dat is gelukt. Ik vind het vooral ook een mijlpaal dat we onze klanten naar tevredenheid kunnen bedienen. Jos en ik hadden het idee, maar onze werknemers hebben het uiteindelijk gedaan. We zijn enorm trots op ze, maar ook op de klanten die ons hun vertrouwen hebben gegeven. Zonder vertrouwen ben je nergens.”
Wat was de grootste uitdaging die jullie in die vijf jaar zijn tegengekomen?
Jos: “Als groeiend bedrijf heb je altijd uitdagingen. Toen we net begonnen, hadden we bijvoorbeeld verschillende certificaten nodig om ook daadwerkelijk een gecertificeerde arbodienst te zijn. We wilden die certificering meteen rondmaken. Dat was best spannend, omdat we net begonnen waren als bedrijf. Toch heb ik er altijd in geloofd dat we het zouden redden. Het was destijds een hele klus, maar het is gelukt.”
Brenda: “Qua persoonlijke uitdaging merk ik dat ik soms wat meer zou mogen loslaten. Er komen steeds meer mensen bij ons werken, dus ik hoef zelf niet meer overal bovenop te zitten. Toch vind ik het lastig om dat los te laten.”
Taakdelegatie speelt vanaf het begin een grote rol. Wat is de toegevoegde waarde van taakdelegatie voor jullie klanten?
Brenda: “Alle werknemers hebben recht op hulp als ze ziek worden. Maar door een tekort aan bedrijfsartsen moesten ze soms weken wachten. Dankzij taakdelegatie kunnen we nu wel snel hulp bieden. Natuurlijk delegeer je de taken van de bedrijfsarts aan iemand die er verstand van heeft en de juiste opleiding heeft gevolgd. Met een samenwerking tussen bedrijfsarts en taakgedelegeerde heb je ook twee paar ogen die samen naar een dossier kunnen kijken.”
Jos: “Er is een enorm tekort aan bedrijfsartsen. Dat was een paar jaar geleden al zo, maar het wordt alleen maar erger. Onze werkwijze is een reactie daarop. Met taakdelegatie bieden we een oplossing, maar we cijferen de bedrijfsarts niet weg. De bedrijfsarts is nog steeds heel belangrijk en vormt een sterk duo met de taakgedelegeerde.”
Hoe heeft dit concept zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?
Brenda: “Onze taakdelegatie is een stuk efficiënter geworden. In het begin werd ieder spreekuur tussen een taakgedelegeerde en een werknemer nog nagekeken door een bedrijfsarts. Op een gegeven moment was dat door onze groei niet meer haalbaar, maar ook minder nodig. Onze mensen werden beter en professioneler. We vertrouwen op de kennis, vaardigheid en opleiding van de taakgedelegeerde.”
Wat merken jullie van de impact van Dokter Jones op klanten en hun kijk op verzuim en verzuimpreventie?
Jos: “Door de inzet van Dokter Jones is het natuurlijk de bedoeling dat het verzuim binnen een bedrijf omlaag gaat. Maar ik geloof ook dat ze van ons leren hoe je met personeel omgaat. Wat kun je zelf doen? Dat zijn dingen waardoor wij uiteindelijk minder hard nodig zijn. Hoe je met je medewerkers omgaat, heeft direct invloed op het ziekteverzuim. Het is mijn hoop dat we daar directe invloed op hebben.”
Brenda: “We geloven er heel erg in dat verzuimdaling en inzetbaarheidsverhoging van mensen alleen maar mogelijk zijn als je met elkaar samenwerkt als arbodienst en als klant.”
Jullie werken ook veel samen met leidinggevenden en HR-professionals. Hoe zien jullie hun rol in het verlagen van verzuim?
Brenda: “Uiteindelijk gebeurt het allemaal daar. Ik ben ervan overtuigd dat de echte verlaging van verzuim plaatsvindt bij de leidinggevende. Zij hebben natuurlijk al een relatie met de medewerker en kunnen, als het niet goed gaat met deze persoon, vroeg ingrijpen. Dat kan door iemand naar ons te sturen of zelf in gesprek te gaan. Gezonde werknemers krijg je door daar zelf zicht op te houden en zelf aan het roer te staan van jouw team. Natuurlijk kun je wel eens pech hebben, maar over het algemeen geldt: goede leidinggevenden hebben laag verzuim.”
Jos: “Een goede leidinggevende is in staat een moeilijk gesprek te voeren als dat nodig is. Ook waardering en aandacht zijn belangrijk. Een schouderklopje werkt beter dan een salarisverhoging. Op dat vlak valt nog veel te winnen. In een ideale situatie zijn wij nog wel nodig, maar wel veel minder.”
Waar staat Dokter Jones over vijf jaar? Welke ambities en verwachtingen hebben jullie voor de toekomst?
Jos: “Natuurlijk willen we groeien, maar we willen vooral kwaliteit blijven leveren. Ik vind het belangrijk dat iedereen hier met een lach aan het werk is. Dat is tot nu toe gelukt en dat blijft in de toekomst ook zo. Dan is als bedrijf groter worden een mooie bijkomstigheid.”
Als jullie één boodschap aan klanten en partners mogen meegeven voor de komende jaren, wat zou dat dan zijn?
Jos: “Tegen leidinggevenden wil ik zeggen: oordeel niet te snel. Als een werknemer ziek wordt en je stond daarvoor niet met elkaar in contact, dan ben je eigenlijk al te laat. Natuurlijk moet je soms harde keuzes maken of zakelijk zijn. Maar ga voor menselijk leiderschap: sta open voor de ander en communiceer.”
Brenda: “Warm op de relatie, zakelijk op de inhoud.”