Een interview met Jos Blaauwhof en Brenda Ackermans
3 jaar Dokter Jones
Dokter Jones bestaat 3 jaar! Oprichters Jos Blaauwhof en Brenda Ackermans over taakdelegatie, samenwerken met alle partijen en de groei van een gezond bedrijf.
Even terug naar het begin. Hoe ontstond Dokter Jones?
Brenda: “Ik was 54 en had een hartstikke leuke functie als manager Arbo en Verzuim. Ik dacht: ‘Dit kan ik prima doen tot mijn pensioen. Maar heb ik dan het gevoel dat ik alles uit mijn werkende leven heb gehaald?’ Het antwoord was nee. Mijn passie lag wel in het verzuim en het idee ontstond om een eigen bedrijf te starten. Liefst samen met een arts, die de medische kennis zou meenemen.”
Jos: “Brenda en ik kennen elkaar al vanaf onze studententijd. Ik deed geneeskunde, zij rechten. Privé hebben we door de jaren heen contact gehouden. Toen Brenda en ik in gesprek raakten over een nieuw op te richten bedrijf, werkte ik al jaren als bedrijfsarts. Daarnaast had en heb ik een bedrijf in arbodienstverlening, waarbij we hoofdzakelijk zelfstandige bedrijfsartsen inzetten. Het tekort aan bedrijfsartsen zag ik ook daar groeien. Dus toen Brenda mij polste over het starten van een bedrijf in arbodienstverlening met taakdelegatie, was ik zeer geïnteresseerd.”
Jos, jij werkte voorheen dus nog niet met taakdelegatie. Hoe keek jij daartegenaan?
Jos: “Het is een andere manier van werken. Maar door het tekort aan bedrijfsartsen wist ik ook dat er iets moest veranderen. Wat ik echter nooit wil is inleveren op de kwaliteit. Ik wil zeker weten dat mensen de beste zorg krijgen. Maar dat kan óók als je met taakdelegatie werkt. En een voordeel is dan dat je als arts meer tijd hebt voor bijvoorbeeld de complexere gevallen, omdat de specialist taakdelegatie de arts een deel van het werk uit handen neemt.”
Brenda: “Kwaliteit is voor ons allebei een kernwaarde, net als aandacht. Wij werken daarom uitsluitend met mensen die in staat zijn het goede gesprek te voeren. Mensen met levenservaring die kunnen doorvragen. Dat gesprek hoeft niet altijd medisch te zijn. Er zit veel gedrag achter verzuim. Dat stuk kan een specialist taakdelegatie invullen, met meer tijd en aandacht dan de bedrijfsarts kan bieden. Zo kunnen de specialisten taakdelegatie de kaders uitzetten en de bedrijfsarts zich richten op het medische stuk.”
In welke overtuiging vonden jullie elkaar?
Jos: “We zijn allebei overtuigd van de noodzaak van kwaliteit en aandacht in het verzuimproces. Dat gaat niet alleen over ons als arbodienstverleners, maar ook over de leidinggevende en het bedrijf. Met gezond management en preventie haal je het beste uit je mensen.”
Brenda: “Je kunt uitval lang niet altijd voorkomen, maar wanneer een leidinggevende in het dagelijkse werk oprechte aandacht voor een medewerker heeft, is het verzuim beduidend lager. Je kunt het eerder signaleren wanneer een medewerker fysiek te zwaar of verkeerd belast wordt, wanneer hij privé problemen heeft, wanneer er problemen in het team zijn. Hoe eerder je weet wat er speelt, hoe eerder een bedrijf kan anticiperen op de situatie en erger kan voorkomen.”
Zo ontstond Dokter Jones. Hoe zijn jullie van start gegaan?
Jos: “Eigenlijk is het heel organisch gegaan. We hebben allebei ons eigen vakgebied, Brenda de verzuimbegeleiding en ik de medische kennis. Vandaaruit zijn we met onze gezamenlijke kernwaarden verder gaan denken. We wilden deskundige mensen aantrekken en in een fijne sfeer samenwerken.
De naam Dokter Jones ontstond heel spontaan bij onze designer – en bleek een gouden greep. Al gebeurt het nog weleens dat mensen aan de telefoon vragen of ze Dokter Jones kunnen spreken.”
Brenda: “We hebben geen marketingplan uitgerold, we werken nog altijd niet met sales- of accountmanagers. Jos en ik zijn gewoon zelf begonnen met ons netwerk, een externe bedrijfsarts en een ingehuurde casemanager. Hoe meer klanten er kwamen, hoe meer mensen we erbij hebben gezocht. Eigenlijk werken we nog steeds zo. Inmiddels met een vast team van 20 mensen en een flexibele schil eromheen.”
Een aanzienlijk team, een tweede vestiging. Hoe omschrijf je de Dokter Jones van nu?
Brenda: “Bovenal als een hele fijne club mensen. We hebben veel senioriteit in het team, mensen met levenservaring. En we zijn allemaal gesteld op kwaliteit, flexibiliteit, een open sfeer, korte lijntjes. Mensen zijn echt betrokken bij elkaar én bij de klant.”
Jos: “Eigen verantwoordelijkheid vormt ook wel een rode draad. Binnen ons bedrijf maar ook in onze visie op verzuim. “
Waar ligt die eigen verantwoordelijkheid binnen verzuim?
Brenda: “Verzuim kent heel veel eigen verantwoordelijkheid, voor de medewerker, voor de leidinggevende en het bedrijf. De medewerker kan de regie nemen en kijken naar wat wel mogelijk is. De leidinggevende en het bedrijf moeten de verantwoordelijkheid nemen dat verzuim vaak voorkomen kan worden met oprechte en doorlopende aandacht voor de medewerker. Daar geven we ook trainingen in en begeleiden we leidinggevenden in.”
Jos: “Wij zijn geen ‘spreekuurboer’ die medewerkers uit het verzuim haalt en het probleem oplost. We zijn een verzuimpartner. Alle partijen moeten met elkaar samenwerken om het verzuim blijvend omlaag te brengen.”
Hoe zie je de toekomst van Dokter Jones?
Brenda: “We blijven meegroeien met onze klanten. Uiteraard met behoud van kwaliteit. We verwachten het team uit te breiden en als de markt daarom vraagt, openen we nog andere vestigingen, zodat de lijnen met de klant kort blijven.”
Jos: “Onze bedrijfsidentiteit staat – en werkt. Het is prachtig om met elkaar meer te bereiken voor onze klant. We gaan gewoon zo door.”